خانه » وبلاگ » راهنمای خرید مودم
آخرین بروز رسانی: 16ام بهمن, 1402

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم می‌تواند برای کسانی که قصد دارند بسته به نیاز و شرایط استفاده خود یک مودم خوب و باهزینه مناسب تهیه نمایند پرفایده باشد. انتخاب یک مودم جدید می تواند یک کار دلهره آور باشد، هزاران برند و مدل برای انتخاب وجود دارد.

لینک های مفید : 
مودم VDSL

برای کمک به محدود کردن جستجوی شما، نکاتی را در رابطه با مواردی که باید قبل از خرید مودم خود در نظر بگیرید را به اشتراک می گذاریم. شما باید در ابتدا ببینید که مودم مورد نظرتان از چه سرعتی پشتیبانی می کند، اینها مشخصاتی است که هنگام توصیه مودم باید در نظر گرفت، به علاوه چند مورد اضافی که می تواند تجربه آنلاین شما را بهبود بخشد. اگر می خواهید با ویژگی های مختلف یک مودم خوب آشنا شوید، تا انتهای راهنمای خرید مودم با ما همراه باشید.

ابتدا به قیمت مودم ها توجه کنید

در نظر بگیرید که چقدر می خواهید برای یک مودم هزینه کنید. قیمت مودم ها می تواند متفاوت باشد، از کمتر 500 هزارتومان شروع شده و تا 5 میلیون تومان ادامه دارد. اینکه چقدر باید برای مودم هزینه کنید بیشتر به بودجه شما بستگی دارد. اما همچنین، باید مطمئن شوید که ویژگی های مورد نیاز را برای استفاده از خدمات اینترنتی خود با پتانسیل کامل دریافت می کنید.

احتمالاً برای مودمی که از سرعت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند و دارای ویژگی‌هایی مانند MU-MIMO و شکل‌دهی پرتو است، هزینه بیشتری باید بپردازید. ناگفته نماند که مودم های سه باند و آنهایی که از خدمات تلفنی پشتیبانی می کنند نیز هزینه بیشتری خواهند داشت.

MU-MIMO و شکل دهی پرتو چیست؟ هر دوی این ویژگی‌ها می‌توانند بازی روتر شما را بهبود ببخشند، و در اینجا به این شرح است: MU-MIMO مخفف Multi-User, Multiple-Input, Multiple Output است. اساساً به این معنی است که روتر شما می تواند همزمان با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند. Beamforming به روتر شما اجازه می‌دهد سیگنال را مستقیماً به سمت دستگاه‌هایی که به اتصال اینترنت نیاز دارند، هدف قرار دهد. این کارایی را بهبود می بخشد و سیگنال های قوی تری ایجاد می کند.

به صورت خلاصه در ابتدا باید تکلیف تان را با خود روشن کنید، اینکه چه بودجه ای را برای خرید مودم در نظر گرفته اید، سپس بعد از آن به جستجو در وبسایت های مختلف بپردازید، تا مودم مورد نظر خود را پیدا کنید.

لینک های مفید : 
راهنمای خرید مودم VDSL

راهنمای خرید مودم 1

راهنمای خرید مودم گیمینگ

بررسی کنید که آیا مودم Adsl یا سیم کارت خور شما با ISP سازگار است یا خیر

اکثر مودم ها باید با هر ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) سازگار باشند، اما به هر حال بهتر است بررسی کنید. به خصوص اگر یک ترکیب مودم_روتر را در نظر دارید. مودم ها بر اساس نوع اتصالی که ارائه دهنده اینترنت شما در نظر دارد از فناوری استفاده می کنند، و اگر از مودم کابلی با اینترنت DSL استفاده می کنید، اینترنت شما کار نخواهد کرد. بنابراین بررسی موارد گفته شده بسیار مهم است.

اکثر ISP ها لیستی از مودم ها و روترهایی را منتشر می کنند که با سرویس آنها سازگار است یا راهنماهایی در مورد آنچه که باید جستجو شود در اختیار شما قرار می دهند. در بسیاری از موارد، افراد اینترنت خط تلفن را وصل می کنند، در حالی که از قبل آن هیچ اقدامی برای متصل شدن دستگاه خود به اینترنت انجام نداده اند، اگرچه این روش دیگر منسوخ شده است.

اطمینان حاصل کنید که روتر شما از سرعت اینترنتی که در نظر دارید پشتیبانی می کند. شما مودمی می خواهید که سرعت بیشتری نسبت به آنچه در طرح اینترنت شما تبلیغ می شود ارائه دهد. این به شما بهترین شانس را برای دریافت سریعترین سرعت Wi-Fi در دسترس حتی زمانی که چندین دستگاه به طور همزمان متصل هستند، می دهد. و تضمین می کند که سرعتی که برای آن هزینه پرداخت می کنید از بین نمی رود.

اما به خاطر داشته باشید که اکثر مودم ها ترکیبی از سرعت ها را در فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز ارائه می دهند. بیشتر دستگاه ها از هر دو فرکانس Wi-Fi به طور همزمان استفاده نمی کنند، بنابراین این سرعت ترکیبی کمی گمراه کننده است. بنابراین حتما به حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز مودم خود نگاه کنید.

و به یاد داشته باشید، مودم های بی‌سیم مستعد کاهش سرعت هستند، زیرا امواج باید در هوا حرکت کنند، یا بدتر از آن، اجسام جامد مانند دیوارها، کف‌ و مبلمان، مانع حرکت این امواج می شوند. بنابراین اگر برای بازی CS:GO به حداکثر سرعتی نیاز دارید که می توانید از مودم خود دریافت کنید، با کابل اترنت به مودم خود متصل شوید.

لینک های مفید : 
قیمت مودم یوتل

به دنبال یک پروتکل بی سیم جدیدتر باشید

هنگام نگاه کردن به مودم ها، اعداد 802.11 را به همراه یک حرف یا ترکیبی از حروف مشاهده خواهید کرد. این پروتکل بی سیم یا استاندارد وای فای نامیده می شود و به شما می گوید توان و برد مودم چقدر خوب است. اما برای درک این استانداردهای Wi-Fi نیازی به مهارت فنی ندارید. فقط به دنبال مودمی باشید که از یکی از جدیدترین پروتکل های بی سیم پشتیبانی می کند.

11ax (Wi-Fi 6): انتظار می‌رود جدیدترین استاندارد حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد، اما بسیاری از دستگاه‌ها و اتصالات اینترنتی از این سرعت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین ممکن است هنوز نیازی به ارتقاء به Wi-Fi 6 نداشته باشید.

11ac (Wi-Fi 5): احتمالاً این استاندارد را در اکثر مودم ها مشاهده خواهید کرد و کاملاً قادر است شما را متصل نگه دارد زیرا از سرعت 3.5 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

11n (Wi-Fi 4): این مورد اولین استانداردی بود که به شما امکان استفاده از هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز را می داد و تا سرعت 600 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند.

از وای فای مشبک یا اکستندر برای پخش امواج وای فای در خانه خود استفاده کنید، این نکته تقریباً ناگفته نماند: شما به یک مودم با محدوده ای مشخص نیاز دارید که تمام یا بیشتر فضای خانه شما را پوشش دهد. همه مودم ها باید به شما ایده ای از میزان فوت مربعی که می توانند پوشش دهند، ارائه دهند، اگرچه برخی از آنها خاص تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، ما TP-Link Archer A20 و xFi Pods را توصیه می کنیم، اما هر دوی آنها محدوده تخمینی را بر اساس تعداد اتاق خواب های خانه شما ارائه می دهند.

اما نگران نباشید اگر مودم خود را راه‌اندازی کرده‌اید و سیگنال Wi-Fi را به دورترین نقاط خانه شما ارسال نمی‌کند، می‌توانید یک توسعه‌دهنده Wi-Fi یا سیستم Wi-Fi را بگیرید تا دسترسی سیگنال Wi-Fi خود را تقویت کنید.

ویژگی یک مودم ADSL خوب چیست؟

برندهای مودم همیشه در حال انتشار فناوری جدید هستند و برخی از ارتقاهای اخیر می توانند تأثیر مثبتی بر تجربه آنلاین شما بگذارند. در اینجا چند ویژگی وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام خرید مودم جدید خود به دنبال آنها باشید:

کیفیت خدمات (QoS): QoS به شما امکان می دهد به مودم خود اعلام کنید که کدام دستگاه ها و اتصالات اینترنتی را نسبت به سایرین در اولویت قرار دهد. بنابراین، اگر گیمر هستید و باید مطمئن شوید که اتصال اینترنت شما پایدار است، حتی اگر همسر یا فرزندانتان نتفلیکس را روشن کنند. می‌توانید در تنظیمات مودم خود اتصال اینترنت Xbox را نسبت به تلویزیون هوشمندتان در اولویت قرار دهید.

چند کاربر، چند ورودی، چند خروجی (MU-MIMO): با MU-MIMO، مودم شما می تواند چندین اتصال سیمی و بی سیم را به طور موثرتری پشتیبانی کند. بدون MU-MIMO، مودم شما می‌تواند در هر بار پهنای باند را فقط به یک دستگاه ارسال کند، حتی اگر هر دو به طور همزمان متصل باشند. اما MU-MIMO به مودم اجازه می دهد پهنای باند را تقسیم کند و همزمان از همه دستگاه های متصل پشتیبانی کند.

شکل دهی پرتو: مودم های مدرن از شکل دهی پرتو برای هدایت سیگنال Wi-Fi به دستگاه استفاده می کنند. قبل از شکل دهی پرتو، مودم ها سیگنال وای فای را در همه جهات پخش می کردند. می‌توانید شکل‌دهی پرتو را به‌عنوان یک سیگنال Wi-Fi با هدف لیزری کارآمدتر در نظر بگیرید که منجر به اتصال قوی‌تر نیز می‌شود.

راهنمای خرید مودم 2

راهنمای خرید مودم ADSL

یک مودم ADSL / VDSL چقدر عمر می کند؟

یک مودم با کیفیت باید چهار تا پنج سال عمر کند. اما اگر سرعت اینترنت پایینی دارید و تمام ترفندهای موجود در کتاب را برای افزایش سرعت اینترنت خود امتحان کرده اید، ممکن است زمان آن رسیده که مسیر خود را ارتقا دهید.

اگر نمی‌دانید مودم‌ها چقدر عمر می‌کنند، بدانید که بیشتر آنها تا یک دهه قابل استفاده هستند و دلیل آن این است که ISP‌ها به دلیل استفاده سریع از اتصالات اینترنتی دچار خرابی نمی شوند. بنابراین، بسته به منطقه ای که در آن قرار دارید، ممکن است یک دهه و یا بیشتر به استفاده از مودم قدیمی خود ادامه دهید، مگر اینکه دستگاه ضعیف شده و به دلیل نقص سخت افزاری از بین برود. در غیر این صورت، تغییر احتمالی به 1 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر، ممکن است شما را وادار کند که مودم قدیمی را رها کنید و در نهایت به مودم جدیدتری روی بیاورید که از سرعت اینترنت بالاتر پشتیبانی می کند.

نوع مودمی که استفاده می کنید (DOCSIS) چقدر مهم است؟ و آیا تاثیر زیادی روی پهنای باند خواهد داشت؟ این بسیار مهم است و قطعاً تأثیر خواهد داشت، اما ممکن است بسته به طرح داده اینترنتی که در دسترس دارید، کم و بیش تأثیر داشته باشد. و با نگاهی کوتاه به انواع مودم های DOCSIS موجود در بازار می توانید آن را بهتر درک کنید.

در هر صورت، مودم های قدیمی باید برای مدت طولانی دوام بیاورند، به خصوص اگر مدل اولیه آن در بازار موجود نباشد. دستگاه‌های جدیدتر کمی ضعیف‌تر هستند، اما با این وجود، این دستگاهی است که یک بار راه‌اندازی می‌شود و سپس به حال خود رها می‌شود. بنابراین، باید حداقل 3 تا 4 سال به صورت مداوم کار کند.

دو دلیل وجود دارد که چرا به یک مودم بهتر نیاز دارید. اگر نسخه قدیمی کند شده است (این ممکن است به دلیل سن اتفاق بیفتد)، پس یک نسخه رفرش شده ایده بدی نیست، اگرچه باید مطمئن شوید که مودم آسیب دیده است. توجه داشته باشید که در صورت دریافت یک مودم قدرتمند، لزوماً سرعت اینترنت افزایش پیدا نمی کند و باید موارد دیگر نیز بررسی شود.

تفاوت مودم VDSL و ADSL چیست؟

مودم VDSL یا ADSL ، کدام بهتر است؟ در این مقاله تفاوت مودم VDSL و مودم ADSL را بررسی می‌کنید تا شما انتخاب بهتری برای انتخاب و خرید مودم داشته باشید.

با توجه به در دسترس بودن بالا و نرخ های مقرون به صرفه، ADSL و VDSL همچنان پرکاربردترین نوع اتصالات اینترنتی در سراسر جهان هستند. نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت به دلیل پخش مداوم HD یا اشتراک گذاری اتصال به اینترنت در خانه یا محل کار همیشه مورد تقاضا است. VDSL سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می دهد و تفاوت های زیادی بین ADSL و VDSL وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد.

تفاوت مودم VDSL و ADSL

ADSL چیست؟

ADSL مخفف خط مشترک دیجیتال نامتقارن (asymmetric digital subscriber line) است. خط مشترک، خط تلفنی است که به منازل یا دفاتر ما ختم می شود که معمولاً برای تماس از آن استفاده می کنیم. این خط یک جفت سیم مسی است و سیگنال های صوتی ما را به انتهای دیگر اتصال تلفن می برد. از همان خط برای انتقال داده های اینترنتی استفاده می شود اما در فرکانس های متفاوتی نسبت به فرکانس هایی که برای سیگنال های صوتی استفاده می شود. سیگنال داده‌های صوتی و اینترنت هر دو تحت تأثیر شرایط و اختلال در سیم مسی هستند.

اتصال ADSL نسبت به سایر اتصالات مانند فیبر نوری مقرون به صرفه است زیرا نیازی به گذاشتن سیم یا کابل جداگانه نیست. از همان سیم تلفن می توان برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. ADSL2+ آخرین نسخه ADSL برای کسانی است که در مجاورت سوئیچ های مدیریت شده توسط یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی زندگی می کنند. هر چه کاربر نزدیکتر به DSLAM زندگی کند، سرعت انتقال بهتر خواهد بود.

VDSL چیست؟

VDSL مخفف عبارت Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line است. این فناوری از همان خط مشترک دیجیتال برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می کند. این یک فناوری جدید در مقایسه با ADSL است. VDSL تجربه کاربری بهتری را به کاربران برنامه های اینترنتی ارائه می دهد. از همان خط مشترک به روشی موثر استفاده می شود. اتصال به کاربر با نصب یک گره نوری در نزدیکی مکان کاربر (ها) ارائه می شود. این گره با استفاده از کابل های فیبر نوری به ISP متصل می شود. مانند ADSL2+، VDSL همچنین یک اتصال VDSL2 را برای کاربرانی که در محدوده 1.2 کیلومتری از محل سوئیچ های VDSL قرار دارند، فراهم می کند.

سرعت VDSL و ADSL

ADSL در مقابل VDSL : تفاوت های کلیدی

اما تفاوت مودم VDSL و ADSL بیشتر در چه چیزی است؟ در واقع تفاوت اصلی مودم VDSL و ADSL در یک چیز است:‌ سرعت. تفاوت اصلی بین این دو نوع اتصال به سرعت اینترنت است. VDSL سرعت بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می دهد. VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه را فراهم می کند. از طرف دیگر ADSL حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد و سرعت آپلود بسیار کمتر است.

همچنین تفاوت‌های دیگر در زیر لیست شده‌اند:

  • برنامه های کاربردی. با استفاده از VDSL، می‌توانید برنامه‌های با پهنای باند بالا مانند اسکایپ، یوتیوب یا پشتیبان‌گیری آنلاین را بدون مشکل و بدون تاخیر اجرا کنید.
  • دسترسی. در مقایسه با VDSL، ADSL به طور گسترده و آسان در دسترس است. اکثر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در سراسر جهان این خدمات را ارائه می دهند.
  • قیمت. تفاوت زیادی در قیمت هر دو نوع اتصال به اینترنت وجود ندارد. این درست در جایی است که تعدادی از ارائه دهندگان خدمات این خدمات را ارائه می دهند. رقابت بالاتر باید دلیل این امر باشد!
  • سیگنال‌دهی. قدرت سیگنال هر دو ADSL و VDSL با افزایش فاصله سیم مسی بین کاربر و ایستگاه سوئیچینگ کاهش می یابد. اما در مقایسه با ADSL، سیگنال VDSL سریعتر ضعیف می شود.
    VDSL برنده واضحی نسبت به ADSL است که در درجه اول به دلیل اتصال به اینترنت پرسرعت است که دانلود و آپلود رسانه ها را روان تر می کند. سرعت VDSL با اتصال فیبر نوری برابر نیست، اما رقابت سختی را برای خدمات اینترنت کابلی ایجاد می کند. اگر از ADSL یا VDSL استفاده می کنید.

بهتر است مودم خود را در چه مکانی قرار دهید؟

شما می خواهید روتر خود را در یک مکان مرکزی، دور از سایر وسایل الکترونیکی قرار دهید. و اگر روتر شما آنتن‌های متحرک دارد، آن‌ها را به‌طور استراتژیک به سمت اتاق‌ها و دستگاه‌هایی که از Wi-Fi شما استفاده می‌کنند نشانه بگیرید و همه آن‌ها را در یک جهت قرار ندهید.

جای مودم قطعا مهم است. جایی که مودم خود را قرار می دهید تأثیر قابل توجهی بر کیفیت سرعت اینترنت و اتصال WiFi شما دارد. هنگام پیدا کردن جایی برای آن، این نکات را برای بهترین نتیجه دنبال کنید. یک مکان مرکزی در خانه، نزدیک به جایی که بیشترین اتصال را به WiFi دارید، انتخاب کنید، مخصوصاً برای پخش ویدیو. داخل یا پشت کابینت یا مبلمان قرار ندهید و مطمئن شوید که دریچه های مودم مسدود نشده است تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. مودم خود را به صورت عمودی روی یک قفسه یا میز قرار دهید، جایی که از زمین جدا باشد اما روی تجهیزات دیگر قرار نگیرد. از تداخل سیگنال جلوگیری کنید.

راهنمای خرید مودم 4

راهنمای خرید مودم VDSL

مهمترین عاملی که بر عملکرد وای فای در خانه شما تأثیر می گذارد، قرار دادن مودم است. تغییر موقعیت مودم Wi-Fi می تواند تفاوت زیادی در تجربه اینترنت شما ایجاد کند. قبل از اینکه مودم خود را در جای مناسب قرار دهید، خوب است بدانید چه عواملی معمولاً وای فای شما را کند می کنند. قبل از شروع، نحوه رفع کندی وای فای را بررسی کنید. مودم خود را در کمد یا پنل نگه ندارید زیرا دیوارها می توانند سیگنال مودم شما را مسدود کنند.

جمع‌بندی راهنمای خرید مودم

احتمالا تا الان با نحوه کار با مودم به خوبی آشنا شده اید و فهمیده اید که بهترین مودم چه ویژگی هایی دارند. همان طور که گفته شده دنیای مودم ها بسیار گسترده و همین طور پیچیده است، بهتر است قبل از اقدام به خرید به خوبی درباره همه آن ها تحقیق کنید، تا بهترین مودم را بتوانید خریداری کنید و با توجه به نحوه استفاده خود از اینترنت، سرعت مورد نظر مودم را انتخاب کنید، زیرا هرچه سرعت بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می شود، بنابراین بهتر است هزینه بیهوده نکنید و مودم مناسب را خریداری کنید.

امیدواریم این راهنمای خرید مودم برایتان سودمند بوده باشد.

اینستاگرام رادیس را دنبال کنید.