خانه » وبلاگ » بررسی قابلیت های HLC ، BLC، WDR و DWDR در دوربین مداربسته
آخرین بروز رسانی: 12ام اسفند, 1402

بررسی قابلیت های HLC ، BLC، WDR و DWDR در دوربین مداربسته

قابلیت (High light Compensation) HLC در دوربین مداربسته چیست ؟

کاربرد قابلیت HLC در انواع دوربین مداربسته از جمله دوربین هایک ویژن زمانی است که در تاریکی هوا، تحت تاثیر تابش شدید و مستقیم نورهای مصنوعی و برجسته مثل نور پروژکتورها یا چراغ اتومبیل ها، قرار می گیرد.

HLC این تابش های شدید در تصاویر را تشخیص داده، به صورت نرم افزاری از شدت نور تابیده شده به دوربین کاسته و نقاط بسیار روشن را می پوشاند.

مهمترین تاثیر HLC حفظ دید درست دوربین های امنیتی نصب شده در ورودی پارکینگ ها و پمپ بنزین ها در تاریکی شب است.

در صورتی که چراغ اتومبیل روشن باشد در هنگام عکسبرداری از پلاک، نور اضافی چراغ های اتومبیل باعث می شود تصویر ناواضح گرفته شود و امکان خواندن پلاک وجود نداشته باشد.

HLC نور چراغ خودروها را کاهش می دهد و به این ترتیب امکان خواندن پلاک خودروها فراهم می شود.

لینک های مفید:
نصب دوربین مداربسته

HLC در دوربین مداربسته چگونه کار می کند؟

قابلیت HLC، پیکسل های بسیار روشن تصویر را به رنگ خاکستری نزدیک منبع نور تبدیل کرده و به نوبه خود تصاویر زنده و واضحی از تصویر خیلی روشن ارائه می دهد.

در تعریف دقیق تر وظیفه HLC ، “فیلتر نورهای اضافی” است. در برخی از دوربین ها نور اضافی با رنگ مشکی به شکل دایره پوشانده می شود تا بقیه تصویر قابل دیدن باشد و در بعضی دیگر به صورت هوشمند نور اضافی فیلتر شده و به نسبت نور تصویر متعادل می شود.

HLC همچنین با بیشتر بازکردن دریچه دیافراگم، از سایر نقاط تصاویر بهتری ضبط کرده تا در نهایت خروجی با کیفیت و متعادلی ایجاد شود

قابلیت ( Back light Compensation) BLC  در دوربین مدار بسته چیست؟

تکنولوژی BLC برای “تنظیم و بهینه سازی نور پس زمینه تصاویر” است.

اختلاف نوری زیاد در یک محیط مثلا زمانیکه دوربین در محیطی با نور کم نصب شده ولی زاویه تصویر برداری به سمت محیطی با نور زیاد باشد؛ باعث می شود دوربین نتواند دو سطح نوری متفاوت را به صورت همزمان نشان دهد و تصاویر نهایی دوربین مداربسته تیره می شود.

BLC چگونه کار می کند؟

مکانیزم BLC بدون در نظر گرفتن نور زمینه (نور بیرونی محیط)، دیافراگم را برای دیدن محیط تاریک داخلی بازتر می کند. بدین ترتیب نور محیط بیرون کاملا به رنگ سفید در آمده، اما تصویر محیط تاریک به مراتب تصویر روشن و بهتری می شود.

قابلیت BLC ابتدا تصویر را به چند قسمت مختلف تقسیم نموده و روشنایی هر منطقه را به صورت جداگانه تنظیم می کند و نور را در نقاطی که دارای روشنایی بیش از حد هستند، کاهش می دهد.

blc

قابلیت WDR (Wide Dynamic Range) در دوربین مداربسته چیست؟

فرض کنید در تصاویر خروجی یک دوربین مداربسته، که جلوی ورودی یک پارکینگ یا لابی یک رستوران یا ساختمان نصب شده است، بخشی بسیار تاریک، و بخشی دیگر فوق العاده روشن است، طوریکه که جزئیات تصویر اصلا قابل تشخیص نیست و تضاد نوری زیادی در تصاویر وجود دارد.

 کنتراست نور بیرونی و داخلی در این محیط ها دشوار است، چرا که شاتر دوربین به دلیل عدم تطابق در سرعت دریافت تصاویر پر نور و کم نور، قدرت تشخیص نور را از دست می دهد.

دردوربین هایی با قابلیت WDR، لنز دوربین این ویژگی را دارد که در صورت ورود از یک محیط پر نور به یک محیط تاریک، نور را برای یک تصویر خروجی واضح و شفاف با نور مناسب متعادل کند.

دوربین مداربسته مجهز به تکنولوژی  WDR، از دو چیپ پردازش تصویر تشکیل شده است. چیپ اول با سرعت شاتر بالاتر، وظیفه ثبت جزئیات مربوط به فضای پر نور و چیپ دوم، با سرعت شاتر پایین تر، جزئیات محیط های کم نور را پردازش می کند.

این دو چیپ همزمان با هم کار کرده و دو اسکن از یک تصویر، ارائه می کنند. سپس دو اسکن گرفته شده با هم ادغام شده و تصویری واحد با وضوح و روشنایی متعادل به دست می آید.

DWDR چیست؟

در تکنولوژی DWDR (Digital Wide Dynamic Range)، تصاویر با اختلاف نوری زیاد، به صورت “نرم افزاری و بدون استفاده از چیپ”، پردازش می شوند. این قابلیت به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه ارائه شده است.

DWDR از تکنولوژی دستکاری پیکسل ها به صورت دیجیتالی به جای چیپ پردازش تصاویر و اسکن های دوگانه استفاده می کند.

نحوه کار DWDR بدین صورت است که هر پیکسل را در تصویر به طور جداگانه تنظیم و براساس آن روشنایی را اصلاح می کند.

تفاوت WDR با BLC در دوربین های مداربسته

BLC در دوربین مداربسته در شرایطی کاربرد دارد که تصاویر محیط بیرونی برای شما اهمیتی نداشته باشد و فقط بخواهید محیط تاریک داخلی را تصویربرداری کنید. در صورتی که بخواهید هر دو محیط را با کیفیت خوب داشته باشید، باید از مکانیزم WDR استفاده کنید.

قابلیتهای BLC و HLC نرم افزاری هستند در حالی که WDR مکانیزمی سخت افزاری است. در نتیجه تصاویر دوربین های مداربسته ای که مجهز به قابلیت WDR هستند با کیفیت تر و واضح تر از BLC و HLC می باشد و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

اینستاگرام رادیس را دنبال کنید.