خانه » وبلاگ » برای تمیز کردن لنز دوربین مداربسته چه باید کرد؟
آخرین بروز رسانی: 5ام تیر, 1401

برای تمیز کردن لنز دوربین مداربسته چه باید کرد؟

سیستم امنیتی خانه یا کسب و کار شما یک سرمایه گذاری است: شما پولی را صرف کرده‌اید  تا دارایی های خود را ایمن نگه دارید. اگر دوربین مداربسته تلویزیونی (CCTV) را در اطراف خانه یا محل کار خود نصب کرده اید، می‌دانید که اگر لنز لکه دار یا کثیف باشد، ارزشی ندارند و تصویر ضبط شده به احتمال زیاد کیفیت خود را به شدت از دست می‌دهد. یک لنز لکه دار یا کثیف کیفیت تصویر را مخدوش می کند. هنگام تمیز کردن لنز دوربین مداربسته خود مراقب باشید تا به پوشش ویژه آن که از بازتاب نور جلوگیری می کند آسیب نبیند.

مراحل تمیز کردن لنز دوربین مداربسته

مرحله 1
از یک قوطی هوای فشرده استفاده کنید و هوا را به لنز بدمید تا هرگونه کثیفی یا زباله های ریز را از بین ببرید. اگر دوربین مداربسته شما از راه دور حرکت می کند تا منطقه ای را پوشش دهد، باید برق دوربین را قطع کنید تا روی شما حرکت نکند. هنگامی که دوربین نصب شده است، می توانید لنز را اسپری کنید.

گام 2
لنز را به آرامی با یک پارچه نانو موجود یا دستمال‌های مخصوص عینک تمیز کنید. جنس این پارچه ها صاف  و نرم هستند و پوشش خاص روی لنز دوربین مداربسته را از بین نمی برند.

مرحله 3
کمی پاک کننده دوربین مداربسته را روی پارچه بریزید و به آرامی لنز دوربین مدار بسته را پاک کنید. میتوانید از نوع خاصی از پاک کننده استفاده کنید که  خراش‌های جزئی را پر می‌کند،  همچنین از ساکن شدن گرد و غبار برای مدتی جلوگیری می‌کند. هنگام انتخاب یک پاک کننده دوربین مداربسته، حتما بپرسید که آیا این محلول باعث حذف پوشش های خاص روی دوربین می‌شود یا خیر.

مرحله 4
به عنوان جایگزینی برای استفاده از پاک کننده دوربین مدار بسته، روی لنز نفس بکشید و به آرامی آن را با پارچه نانو پاک کنید. رطوبت باید به اندازه ای باشد که لکه ها و کثیفی ها را از بین ببرد.

نکات دیگری در هنگام تمیز کردن لنز

2- به یاد داشتـه باشید گردگیری با دستمــال خشک خش هایی را روی حبـاب برجا می گذارد که دیگر برگشت ناپذیر است.

3- استفاده از دستمــال های نانو نم دار برای خــاک گیری و تمیز کـردن اولیه گام مناسب است.

4- بهتر است برای دوربین های دام حباب یا پایه آن جدا شود و در گام اول با آب و صابون مایع رقیق شود.

5- همواره نیاز است پس از بازکردن حباب، داخل حباب نیز تمیز شود.

6- یکی از موارد مناسب برای تمیز کردن استفاده از الکل و با مواد شـوینده لنز است تا بتواند چربی زدایی صورت گیرد. یک نمونه از مواد شوینده استفاده از الکل یا تمیز کننده عینک است.

7- هر مـاده ای را که انتخاب می کنید در گوشـه ای از حباب امتحــان کنید تــا پــلاستیک مربوطه کدر نشود و یا روی مواد پلاستیکی تاثیر نگذارد.

8- روش های دست ساز نظیر صابون مایع، مایع شیشه شور با درصد کم، آب و الــکل سفید مــی تواند کــاراتر باشد که بر اسـاس تجربه شما و خطا بهترین راهکار پیدا خواهد شد.

9- در صورت استفاده از الکل یــا شوینده در داخل حبــاب، از خشــک شدن اطمینان حاصل نمایید و بعد حباب را ببندید.

مطلب مرتبط: شناخت لنز دوربین مداربسته