خانه » وبلاگ » آشنایی با مادون قرمز در دوربین مدار بسته
آخرین بروز رسانی: 5ام تیر, 1401

آشنایی با مادون قرمز در دوربین مدار بسته

مادون قرمز چیست ؟

مادون قرمز نوری است که دوربین مداربسته می‌تواند ببیند ولی انسان نمی تواند توسط این نـور اشیـا را مشــاهده کند.

به طور کـلی نور مرئی با بازتایش یک سری از طیف های نوری سبب می شود تصـــویری را سبز یا آبی ببینید .

چشم انسان می تواند نور مرئی را در رنج 390 تا 750 نانومتر را مشاهده کند .

هر چند دوربین های نظات تصویری علاوه بر نور مرئی می توانند محـدوده طــول موج مادون قرمز در حدود 850 تا 940 نانومتر را ببینند .

دوربین های مداربسته در تاریکی مطلق می توانند به کمک مادون قرمز تصویر سیاه و سفید را فراهم نمایند.

لینک های مفید :‌ لیست قیمت هایک ویژن

 

لینک های مفید:
نصب دوربین مداربسته

 

چه پارامترهایی برای انتخاب مادون قرمز مناسب است ؟

* طول موج مادون قرمز و بده بستان موجود

* انتخاب led مربوط به مادون قرمز

* فاصله ی قابل دید – محدوده و پوشش شعاعی مادون قرمز

* مسایل مربوط به آشکار سازی بیش از حد

*امکانات پیشرفته  آشکار سازهای مادون قرمز

* مادون قرمز یکپارچه در مقایسه با مادون قرمز های جداگانه

مرسوم ترین طول موج نوری مورد استفاده در نظارت تصویری برای مادون قرمز 850 نانومتر، است و نور آن کاملا مخفی نیست چرا که نشانگر ها یا led ها رنگ قرمز کمــرنگی را از خود خــارج می کنند و هنگــامی که درشب به دوربین نگــاه می کنید یک نور قرمز مرئی دیده می شود.

هر چند تابش 940 نانومتر در نسل جدید مادون قرمزها نور مستتر تری دارد. برخی فروشندگان برای فروش، تعــداد بیشتر LED ها را به عنــوان یک مـزیت کیفیتی عنوان می کنند، مثلا” می گویند دوربین من 24 عدد LED دارد ولـی آن دوربین فقط 5 عدد دارد. در استفاده از این مورد به عنوان معیاری بـرای تعیین کیفیت دقت کنید.

انواع مادون قرمز:

دو نوع کلی LED مادون قرمز در سیستم های نظارت تصویری وجود دارند :

  • LED های کم مصرف و ارزان قیمت
  • LED های گران قیمت حرفه ای با توان بیشتر(10 برابر یا بیشتر )

به همین علت با وجود اینکه برخی دوربین ها LED های کــمتری دارند، معمـولا” می تـوانند فاصله ی بیشتری را پوشش دهند. بعلاوه LED های بزرگــتر و گران قیمت تر ممکن است قـابل اطمینان تر باشد و عمر بیشـتری نسبت به LED های کوچکتر و ارزان تر داشته باشند.

پهنای تابش

پهنای میدان تحت پوشش تابش چند درجه باید باشد ( مثلا” 10،30 با 60 درجه) این معیار به علت سادگی تعیین آن، می تواند یک معیار قابل اعتماد باشد. اینجا مساله اساسی منطبق بودن پهنای میدان دید دوربین و تابشگر است.

اگر پهنـای میـدان تابشگر خیــلی عریض باشد ، مقداری از آن به هدر مـی رود و حداکــثر فاصله تحــت پوشش کاهش می یابد همچنین اگــر خیلی هم کــم عرض باشـد اطــراف تصویر تاریک می شود و در مرکز تصویر نقطـه ای بسیــار روشن خواهیم داشت.

فاصله:

یک تابشگر تا چه فاصله ای را می تواند روشن کند. (مثلا تا فاصله 30، 90، 150 متری از منبع خود) این معیار نمیتواند خیلی مورد اطمینان باشد چون دو فاکتور آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای انتخاب ماژول مادون قرمز مناسب نیاز است که به فاصله اشیا تا دوربین دقت شود. معمولا بر اساس توان خروجی هر دوربین میزان پوشش مادون قرمز را در کاتالوگ ثبت می نمایند. بر اساس نسل مادون قرمز ها برخی بصورت کوچک و برخی به صورت LED بزرگ است. همچنین نسل جدید مادون قرمز بر اساس فاصله اشیا توان خروجی را تنظیم می نماید تا انعکاس نور به حداقل برسد.