خانه » وبلاگ » معرفی لنزهای دستی، خودکار و IRIS موتوردار
آخرین بروز رسانی: 5ام تیر, 1401

معرفی لنزهای دستی، خودکار و IRIS موتوردار

معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

در این مطلب به معرفی انواع لنز دوربین مداربسته می‌پردازیم.

iris قطعه ای از دوربین است که میزان نور ورودی از لنز را کنترل می کند. میزان نور ورودی به میزان باز بودن دهانه iris بستگی دارد .هرچه دهانه باز تر باشد نور بیشتری وارد می شود. نور وارد شده از iris به سنسورهای تصویر برخورد کرده و این نور به عنوان ولتاژ الکتریکی که تصویر را تولید می کند ضبط می شود. لنزهای IRIS دستی، دریچه ورود لنز را بصورت دستی تنظیم می کنند. این لنزها در مناطقی که نور ثابت دارند مانند مراکز خرید، پارکینگ های زیرزمینی و کتابخانه ها بسیار رایج هستند.  البته در مقایسه با ایریس های ثابت این مزیت را دارند که شما می توانید بر اساس منطقه یک بار به بهترین شرایط دست یابید.

اساساً، این اماکن که نور ثابتی دارند، مناطقی هستند که نور طبیعی تداخل محسوسی با نور محیط ندارد، و بنابراین تقریباً سطح روشنایی ثابتی در آنها داریم. تغییرات کوچک نهایی با کنترل خودکار دوربین (AGC) جبران می شود. (قابلیت AGC در دوربین مداربسته باعث می شود دوربین به صورت خودکار نور را تنظیم کند) تغییرات بیشتر در سطح نور، مانند استفاده در فضای باز، توسط IRIS الکترونیکی قابل کنترل است، اگرچه از نظر تئوری، IRIS لنز  همیشه برای چنین مواردی ترجیح داده می شود.

واقعیت این است که این روزها بسیاری از دوربین های IP با لنزهای IRIS دستی ارائه می شوند و از IRIS الکترونیکی- نه نوری، برای تولید تصویر بهینه استفاده می شود. دو عامل عمده در تنظیم یک لنز دستی IRIS برای عملکرد مطلوب F-stop (F-Stop درواقع میزان نوری است که لنز می تواند از خود عبور دهد.) دخیل هستند:

  • شدت نور
  • عمق میدان

این دو عامل با یکدیگر تناقض دارند و به همین دلیل است که تنظیمات Ml همیشه به صورت نسبی است. هنگام استفاده از آن در سطوح بسیار کم نور، یا هنگام استفاده از دوربین های نه چندان حساس، تمایل عمومی به باز کردن IRIS (تعداد F کم) است. بدیهی است که در چنین مواردی عمق میدان، و همچنین MTF، حداقل خواهد بود. نباید فراموش کنیم که جدا از عمق، وضوح لنز در کمترین F-stop معمولاً پایین ترین حد آن انتخاب می شود.

 تنظیم نسبی اغلب بهترین راه حل است (البته در صورتی که حداقل ویژگی نوردهی دوربین چنین اجازه ای را بدهد)، و لنز روی یک یا دو F-stop ، بالاتر از پایین ترین میزان تنظیم می گردد (به عنوان مثال F.2 ، F.2.8).

لنز دوربین مداربسته با فاصله کانونی ثابت

انواع لنز دوربین مداربسته با فاصله کانونی ثابت

در این مرحله، همچنین باید توجه داشت که ادعاهایی در مورد برخی از لنز های جدید وجود دارد که عملا بدون IRIS، دیافراگم در آن کاملاً باز شده و به دلیل طراحی ابتکاری، قادر به ارائه ی عمق میدان بالایی هستند. علی رغم درخواست اطلاعات مربوط به ساخت این نوع محصول از تولیدکنندگان برای نشان دادن آنها در مقالات، نمی توان دانش عمیقی در این باره داشت.

لنز های IRIS چشمی دستی و خودکار

انواع لنز دوربین مداربسته: لنز های IRIS چشمی دستی و خودکار

لنزهای IRIS خودکار (AI) دارای مدارهای الکترونیکی هستند که سیگنال ویدئویی را که از دوربین خارج می شود پردازش می کنند و مدار بر اساس سطح سیگنال ویدئو تصمیم می گیرد که IRIS باید باز شود یا بسته شود.

IRIS چشمی خودکار به صورت بازخورد الکترونیکی-نوری کار می کند. اگر سیگنال ویدئو ضعیف باشد، وسایل الکترونیکی به IRIS فرمان می دهند که باز شود و اگر خیلی قوی باشد، بسته می شود.

به منظور انجام این کار ، لنزهای AI از دوربین (معمولاً 9 ولت DC) و همچنین سیگنال ویدئویی و الکترونیک، لنز و دوربین را با یک سیم مشترک سوم (به نام صفر ، منفی یا مشترک) تغذیه می کنند.

اغلب اوقات، لنزهای دارای محافظ نیز وجود دارد. این کار برای محافظت از سیم سیگنال ویدئویی در برابر تداخل های الکترومغناطیسی خارجی است. معمولاً لازم نیست که این سیم به بدنه دوربین متصل شود زیرا این کار هنگام اتصال به دوربین از قبل با حلقه فلزی لنز ایجاد شده است. با کوتاه نگه داشتن کابل AI تا حد ممکن، میزان تداخل ناخواسته ناشی از سیگنال ویدیویی نیز به حداقل می رسد. این مسئله همزمان با کاهش سایز دوربین همراه است. با این حال، از آداپتورهای پلاستیکی نصب شده در C / CS که حالت لنز را با بدنه دوربین تطبیق نمی دهند، غافل نشوید.

لنزهای چشمی خودکار با فاصله کانونی ثابت

لنزهای چشمی خودکار با فاصله کانونی ثابت

لنزهای چشمی خودکار با فاصله کانونی ثابت

در زیر چند کد رنگی برای سیمهای AI وجود دارد که در صنعت، به طور گسترده ای پذیرفته شده و بکار می روند:

  • رنگ سیاه برای تطبیق
  • قرمز برای قدرت (برگرفته از دوربین)
  • سفید برای فیلم

بکار می روند.

برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های تولید، به استفاده از کابل های دو سیمه Al (قدرت قرمز و سفید-ویدئو) با محافظ مورد استفاده به عنوان سیم مشترک روی آورده اند.

غالباً لنزهایی با کابل های چهار سیمه یافت می شود که در آن سیم چهارم معمولاً سبز رنگ است. در بیشتر موارد این سیم بدون کاربرد است، اما در بعضی از لنزها کنترل از راه دور IRIS را انجام می دهد، که معمولاً تحت عنوان کنترل IRIS موتوری (MRI) نیز شناخته می شود. هنگامی که چنین کنترلی مورد نظر باشد، IRIS به دستور هدایت کننده ی سایت (کنترل شده توسط یک اپراتور) باز و بسته می شود؛ دقیقاً به همان روشی که زوم و فوکوس کنترل می گردد.

نوع دوم لنزها در سیستم های دارای دوربین های IRIS الکترونیکی کاربرد زیادی دارند. دلیل این امر این است که IRIS الکترونیکی و IRIS چشمی به طور مطلوبی با یکدیگر کار نمی کنند. در صورت فعال بودن این دو مورد، IRIS الکترونیکی معمولاً سریعتر کار می کند و تا زمانی که IRIS اتوماتیک مکانیکی به نوسانات نور پاسخ می دهد، IRIS الکترونیکی از قرار گرفتن در معرض شاتر می کاهد و باعث می شود که IRIS اتوماتیک بیشتر باز شود.

نتیجه نهایی این است که یک IRIS به طور گسترده باز شده و قرار گرفتن آن در معرض جریان الکترونیکی بسیار کوتاه خواهد بود. همانطور که انتظار می رود، این مسئله سیگنال خروجی کامل فیلم را ارائه می دهد ، اما عمق میدان کم است و به دلیل قرار گیری بسیار کوتاه در معرض شاتر تصویربرداری، بیشتر در آن قابل توجه است.

به همین دلیل ، هنگام استفاده از لنزهای IRIS خودکار، پیشنهاد می شود که IRIS الکترونیکی خاموش شود. IRIS الکترونیکی سریعتر و قابل اطمینان تر است زیرا هیچ قسمت متحرکی (فقط الکترونیک) در آن وجود ندارد ، اگرچه عمق میدان را کنترل نمی کند.

بنابراین ، برای دستیابی به مزایای اتوماتیکی و الکترونیکی، اکنون لنزهای IRIS موتوری با دوربین های IRIS الکترونیکی توصیه می شوند. با استفاده از چنین لنزهایی، اپراتورها می توانند IRIS را با توجه به وضعیت سطح نور و عمق میدان مورد نیاز تنظیم نمایند.

مصرف جریان مدار Al بسیار کم و معمولاً زیر 30 میلی آمپر است و هیچ بار قابل توجهی را در منبع تغذیه دوربین نشان نمی دهد. توجه داشته باشید که لنزهای قدیمی تر (به ویژه لنزهایی با بزرگنمایی بیشتر) ممکن است به درایو جریان بیشتری نیاز داشته باشند که در این صورت (اگر جریان خروجی دوربین کافی نباشد) ، باید از منبع تغذیه 9 ولت DC جداگانه در لوازم الکترونیکی خودکار IRIS در داخل لنز استفاده شود.

مطلب مرتبط: انواع لنز دوربین مداربسته و زاویه دید آنها