خانه » وبلاگ » تغییر رنگ تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته
آخرین بروز رسانی: 5ام تیر, 1401

تغییر رنگ تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته

ممکن است تاکنون با این مسئله تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته روبرو شده باشید بطوری که تصویر ضبط شده دوربین شما به رنگ قرمز یا بنفش نمایش داده شود. این مشکل دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

علت قرمز شدن تصویر دوربین مداربسته

  • اتصالی کردن کابل انتقال تصویر
  • به هم ریختن تنظیمات رنگ نمایشگر تصاویر
  • به هم ریختن تنظیمات رنگ دستگاه NVR  یا DVR
  • خراب بودن ICR (IR cut filter ) دوربین مداربسته، تعویض فیلتر می‌تواند به بهبود تصویرکمک کند.
  • خراب شدن CCD (charge coupled device) دوربین مدار بسته که باعث به وجود آمدن هاله از نور قرمز و صورتی می‌شود برای رفع مشکلاین قطعه را تعویض کنید.
  • خرابی کابل VGA، برای تست کابل را عوض کنید و چک کنید که آیا تصویر درست شده است یا خیر
  • خراب شدن برد دستگاه DVR یا NVR، در صورت مشکل دار بودن آنها با نمایندگی تماس بگیرید.

علت بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

  • یک نرم افزار بد و یا سیستم عامل بد
  • تنظیمات اشتباه، در صورت بهم ریختن تنظیمات بهتر از با نمایندگی تماس بگیرید.
  • یک محیط بسیار سرد
  • عملکرد نادرست فیلتر IR cut، این فیلتر به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌شود تا نور نامرئی را فیلتر کند. اما گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود. IR cut filter فیلتر رنگی است که نور مادون قرمز را مسدود می کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبیعی که در محیط اطراف وجود دارد، در تصاویر ضبط شده اختلال ایجاد کند. لذا به منظور جلوگیری از این مشکلات از IR cut filter  که جلوی سنسور دوربین نصب می شود، استفاده می شود.

    وظیفه این فیلتر جلوگیری از ورود نور قرمز محیط به سنسور دوربین است. به این ترتیب که به صورت اتوماتیک عمل کرده و نور اضافی را فیلتر می کند. اما گاهی اوقات ممکن است این قطعه فیزیکی (IR Cut) در شب به درستی کار نکرده و بسته نشود یا هر دلیلی آسیب ببیند و تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته را شاهد باشیم. به عنوان مثال در دمای بسیار پایین (20c-) ممکن است فیلتر ir مسدود شود. در این حالت شما تصاویر را به رنگ بنفش یا سبز خواهید دید.

 

لینک های مفید:
نصب دوربین مداربسته

چگونه مشکل تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته (صورتی و بنفش شدن) را برطرف کنیم؟

برد IR LED را خاموش و روشن کنید

برای رفع مشکل بنفش شدن تصویر دوربین، چراغ ir led را از طریق بخش تنظیمات دوربین و یا با باز کردن دوربین و جدا کردن فیزیکی کابل مربوطه، خاموش و روشن کنید تا فیلتر ir به حالت اولیه برگردد.

خاموش کردن دوربین مداربسته

منبع تغذیه دوربین را خاموش و بعد از یک مکث کوتاه مجدد روشن کنید. اگر دوربینی که استفاده می کنید دوربین وایرلس است، باطری دوربین را خارج کرده و مجدد در دوربین قرار دهید.

بازگرداندن دوربین به تنظیمات کارخانه

در بسیاری موارد با ریست فکتوری کردن دوربین و بازگشت آن به تنظیمات کارخانه IR cut filter نیز به تنظیمات اولیه بر می گردد.

جرم و گرد و خاک داخل دوربین را تمیز کنید.

بعضی مواقع چراغ های LED  دوربین به درستی کار می کند،  اما ممکن است گرد و خاک و جرم داخل دوربین، عملکرد IR cut filter را مختل کند.

برای تست عملکرد موتور، دست خود را جلوی لنز دوربین قرار دهید تا با تاریک شدن چراغ های LED IR روشن شود. به صورت معمول شما باید صدای مربوط به موتور فیلتر IR را بشنوید. پس در نتیجه موتور شما درست است اما قادر نیست شیشه فیلتر را حرکت دهد. بنابراین بهترین راه حل باز کردن دوربین و تمیز کردن آن است. البته توصیه می کنیم این مساله را در آخرین مرحله بررسی کنید.

فیلتر IR Cut را عوض کنید

چنانچه فیلتر IR Cut آسیب دیده و همیشه گیر می کند، بهتر است کل صفحه ir را عوض کنید. برای سفارش صفحه ir جدید حتما به مدل دوربین مداربسته خود دقت کنید.

اگر تمام موارد گفته شده را انجام دادید اما همچنان مشکل تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته درست نشد، تنها راه حل باقی مانده خرید دوربین مداربسته جدید است.

استفاده از آهن ربا

گاهی ممکن است دوربین به طور موقت گیر کرده باشد. در این صورت می توانید قبل از باز کردن دوربین از یک آهن ربای قوی استفاده کنید. آهن ربا  را از روبروی لنز بچرخانید، ممکن است در اثر جابجایی آهنربا در مقابل دوربین فیلتر نیز جابجا شده و آزاد شود.

قسمت داخلی دوربین را تمیز کنید

در برخی موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ های led در شب به درستی کار می‌کند اما ممکن است دچار مشکل شوند و به دلیل جرم گرفتن فیلتر، در جای خود گیر کند و به درستی عمل نکند.

دسته‌بندی: دانشنامه و مقالات آموزشیبرچسب‌ها: