خانه » وبلاگ » چگونگی کارکرد روترهای اینترنتی، ضرورت حفظ امنیت آنها
آخرین بروز رسانی: 14ام تیر, 1401

چگونگی کارکرد روترهای اینترنتی، ضرورت حفظ امنیت آنها

روتر چیست؟

بسیاری از ما بدون Wi-Fi از دنیای مجازی محروم خواهیم شد اما بهتر است کمی به فناوری که اینترنت را به ما منتقل می کند فکر کنیم. دستگاهی که بسیار کمتر  به آن توجه می شود روتر نام دارد.

نقش اصلی آن نیز اتصال شبکه ها و ارسال و دریافت داده از یک ارائه دهنده اینترنت ISP است.

محصولات مرتبط:
انواع تجهیزات شبکه

اما باید بدانیم که بسیاری از روترها امنیت قابل قبولی ندارند. و ممکن است حریم شخصی وامنیت افراد را از بین برده و یا مخل آن شوند.

  • روتر چگونه کار می کند؟
  • توضیحات مندرج در پشت روترها
  • امنیت سایبری با روترها

“CIA” بر اساس افشاگری های اخیر ویکی لیکس در مورد وجود یک ابزار هک شده توسط این شرکت با کد “CherryBlossom” ، به اهمیت درک نحوه کار روترها و چگونگی محافظت از آنها در برابر حملات مخرب اشاره کرده است. ظاهراً این ابزار می تواند مسیریاب ها را هک کرده و به مهاجم اجازه می دهد تا بر ترافیک نظارت کرده و از نرم افزارهای مربوط به سیستم های مورد هدف استفاده نماید.

بعید است که یک فرد عادی هدف این سطح از حملات قرار گیرد. اما اگر قرار است یک روتر در خانه داشته باشید ، بهتر است که دقیقاً از نحوه کار آن آگاهی داشته باشید. البته اگر روش های امنیتی را رعایت نکنید و هکر به مودم شما دسترسی داشته باشد می تواند رمز عبور و …  را به دست آورد.

روترها چگونه کار می کنند؟

روتر برای اینترنت مشابه عملکرد  اداره پست است؛ یعنی به عبارتی، به عنوان یک توزیع کننده عمل کرده و سریعترین و موثرترین مسیرهای تحویل را انتخاب می نماید. اجازه دهید فرض کنیم یک تلفن هوشمند در خانه دارید که به روتر شما و از طریق آن نیز، به اینترنت متصل است. شما به دنبال یافتن یک موسیقی برای گوش دادن به آن هستید. نحوه کار آن به صورت زیر خواهد بود:

تلفن هوشمند درخواست آهنگ شما را دریافت کرده و آن را با استفاده از مشخصات (که پروتکل 802.11 نامیده می شود) به سیگنال رادیویی تبدیل می کند که نحوه کار Wi-Fi را کنترل می نماید. در آینده در باره  بی سیم بیشتر توضیح می دهیم. این اطلاعات، از جمله آدرس پروتکل اینترنت تلفن هوشمند شما (اساساً آدرس مسیر اینترنتی آن) و آهنگی که درخواست کرده اید به روتر ارسال می شود.

اینجاست که Domain Name Server  (DNS) وارد عمل می شود. هدف اصلی این سیستم عامل یافتن یک آدرس مبتنی بر متن (فرض کنید www.spotify.com) و تبدیل آن به یک آدرس پروتکل اینترنتی عددی و آدرس IP وب سایت است.

پس از آن روتر اطلاعات درخواستی را از طریق پروکسی خود به ارائه دهنده اینترنت و سپس به Spotify.com ارسال می کند. در طول این انتقال از خانه به ارائه دهنده اینترنت و از اینترنت به به Spotify.com ، اطلاعات درخواستی شما در روترهای مختلف “hop” می شود. هر روتر بررسی می کند که اطلاعات درخواستی باید به کجا برسد و سریعترین مسیر را برای آن تعیین می نماید. پس از عبور از طیف وسیعی از روترها ، یک اتصال توافق شده بین اینترنت خانه، iPhone و Spotify شما برقرار خواهد شد. پس از آن، داده ها بین دو دستگاه جابجا می شوند و شما خواهید توانست به آهنگ درخواستی تان از طریق تلفن هوشمند خود گوش دهید.

توضیحات مندرج در پشت روتر

اگر اکنون نیز کار روتر خود را به طور کامل درک کرده باشید ، بازهم دستگاه پوشیده از درگاه ها و اصطلاحات اسرارآمیز زیادی است. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به انها توجه نمایید:

  • پورت های اترنت: این پورت ها برای فعال کردن شبکه های سیمی به روتر و در مواردی به کار می رود که امکان اتصال Wi-Fi وجود ندارد.
  • SSID: این قابلیت به “تعیین کننده ی سرویس تنظیم یا Service Set Identifier” اشاره دارد و مجموعه ای از حروف عددی است که به عنوان شناسه شبکه Wi-Fi شما عمل می کنند.
  • پورت تلفن / اینترنت: این پورت به روتر شما امکان می دهدتا  اتصال سیمی (RJ-45) به اینترنت را از طریق خطوط تلفن برقرار کند.
  • WPS: این عبارت مخفف “Wi-Fi Protected Setup” است. این قابلیت به کاربران امکان دسترسی سریعتر و آسانتر به Wi-Fi را می دهد ، زیرا پس از فعالسازی آن، نیازی به وارد کردن مجدد رمز عبور نخواهند بود. اما امنیت آن به شدت ضعیف است و در آینده در باره امنیت روتر بیشتر صحبت می کنیم.
  • LAN: “شبکه محلی” به گروهی از رایانه ها و دستگاه هایی گفته می شود که به صورت یک شبکه و معمولاً با کابل و روتر در یک فضای واحد – اغلب دانشگاه ، شرکت کوچک یا حتی در خانه – به هم متصل می شوند.
  • WAN: وقتی ما یک سری شبکه های توزیع شده جغرافیایی را در اختیار داشته و آنها را با روترها به هم متصل می کنیم ، همان چیزی است که از آن به عنوان “شبکه گسترده منطقه ای” یاد می کنیم. این قابلیت برای شرکت های بزرگتری که می خواهند همه مکان های اداری خود را به یکدیگر متصل کنند مفید خواهد بود.
  • WLAN: شبکه های محلی بی سیم که از نزدیک با یک شبکه محلی ارتباط دارند، LAN هایی هستند که به موجب آن کاربرانی که در دستگاه های تلفن همراه هستند می توانند از طریق اتصال Wi-Fi به یکدیگر متصل شوند. این امر امکان تحرک کامل را فراهم می کند و بنابراین نیاز به استفاده از هر کابل فیزیکی را کاهش می دهد.

امنیت سایبری با روترها

بسیار مهم است که از روتر و شبکه Wi-Fi خود در برابر خطرات و حملات مراقبت نمایید. برای این کار باید:

  • رمز عبور روتر خود را تغییر داده و آن را قوی تر کنید.
  • نام SSID را تغییر دهید تا جزئیات مدل روتر یا صاحب آن نشان داده نشود.
  • اطمینان حاصل کنید که قابلیت رمزگذاری در تنظیمات روتر فعال باشد: با این کار ترافیکی که از طریق شبکه شما عبور می کند قابل مشاهده نخواهد بود.
  • رمز ورود خود را هنگام اتصال به Wi-Fi تغییر دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل روتر شما – نرم افزاری که در روتر رمزگذاری شده است – به روزرسانی شده است.

روترها با اطمینان این امکان را برای شما فراهم می کنند که ارائه دهنده سرویسهای خانه و اینترنت با یکدیگر در ارتباط باشد. همواره مراقب امنیت روتر خود باشید تا خود نیز در امان بمانید.

 

اینستاگرام رادیس را دنبال کنید.