خانه » وبلاگ » چگونه بهترین مودم بی سیم ADSL را انتخاب کنیم؟
آخرین بروز رسانی: 9ام مرداد, 1402

چگونه بهترین مودم بی سیم ADSL را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین مودم بی سیم ADSL، باید استانداردهای بی سیم را که از آنها پشتیبانی می کند، به همراه استانداردهای کارت های شبکه ی موجود در رایانه ها، مد نظر قرار دهیم.

ممکن است گیمرها (gamers) به هنگام انتخاب مودم بی سیم ADSL، به دنبال یک ویژگی مهم به نام Quality of Service  (QoS) باشند؛ و این در حالی است که کاربران Voice Over IP (VOIP) مودم VOIP را بیشتر ترجیح دهند.

انتخاب و خرید مودم ADSL

انتخاب و خرید مودم ADSL

یک مودم بی سیم ADSL

لینک های مفید:
مودم یوتل

استانداردهای کارت شبکه در انتخاب مودم ADSL

ارتباطات بی سیم به گونه ای استانداردسازی شده است تا تولیدکنندگان بتوانند سخت افزارهای مطلوب تری را بر اساس آن ایجاد نمایند.

برای دستیابی به این هدف، مودم بی سیم نیازمند برقراری ارتباط با کارت های شبکه بی سیم در رایانه هایی است که جزئی از شبکه تلقی می شوند.

این کارت های شبکه باید دارای زبان یا پروتکل یکسان باشند. استانداردهای بی سیم برای نشان دادن پروتکل هایی دقیق مانند 802.11g  یا 802.11n. به صورت 802.11 همراه با یک حرف کوچک تعیین شده اند.

به هنگام ساخت یک شبکه، دستگاه ها و مودم ADSL خریداری می شود تا اطمینان حاصل شود که تمام سخت افزارها از استاندارد مشابه 802.11 پشتیبانی می کنند. در این حالت لازم نیست که مودم از پروتکل های قدیمی پشتیبانی کند.

با این حال، در بیشتر موارد، یک مودم بی سیم بدین منظور به کار می رود و رایانه هایی با طول عمر مختلف نیز می توانند به آن متصل شوند.

برخی از کارت های شبکه بی سیم داخلی ممکن است از پروتکل بی سیم قدیمی پشتیبانی کنند، و برخی دیگر نیز می توانند از پروتکل جدیدتری پشتیبانی نمایند.

برای انتخاب بهترین مودم بی سیم ADSL، می توانیم مدلی را انتخاب نماییم که از چندین پروتکل بی سیم پشتیبانی می کند. با این کار از هزینه های گزاف برای به روزرسانی کارت های شبکه قدیمی، که می تواند بر شبکه های بزرگتر تحمیل شود، کاسته خواهد شد.

برای یک شبکه خانگی که تنها چند رایانه در آن در نظر گرفته شده است، ممکن است بخواهیم ابتدا آداپتورهای به روز شده ی شبکه را برای دستگاه های قدیمی خریداری کنیم؛ و پس از آن یک مودم بی سیم تهیه نماییم که از جدیدترین پروتکل پشتیبانی می کند.

آداپتورهای شبکه به صورت دانگل USB در دسترس هستند و همچنین برای شیار توسعه دهنده ExpressCard® ساخته شده اند که در اکثر لپ تاپ ها این قابلیت وجود دارد.

گیمرها می توانند با جستجوی ویژگی به نام QoS بهترین مودم بی سیم ADSL را انتخاب نمایند. کیفیت خدمات برای جلوگیری از تأخیر و بهبود جریان داده، به انواع خاصی از داده ها یا برنامه ها اولویت می بخشد.

این قابلیت می تواند بازی های رایانه ای را روان تر کند. گرچه برخی از مودم ها برای ارائه ی سرویس های VOIP یک گام جلوتر هستند، با این حال کاربران VOIP (به عنوان مثال Skype®’ers) نیز می توانند از QoS بهره مند شوند.

برای کسانی که به طور گسترده از خدمات VOIP استفاده می کنند نیز می توانیم با در نظر گرفتن مدلی که قابلیت کنترل VOIP را دارا بوده و یک آداپتور تلفیقی را در خود جای داده است، بهترین مودم بی سیم ADSL را پیشنهاد کنیم.

برای این کار، یک گوشی را به مودم متصل می کنیم و خواهیم دید که تماس های VOIP با یک تلفن متصل به ADSL (با فرض فعال بودن اینترنت) برقرار می شود.

لینک های مفید:
تفاوت مودم VDSL و ADSL

تنظیمات مودم بعد از خرید مودم ADSL

برای دسترسی به تنظیمات و قابلیت های مودم بی سیم، فرد می تواند از یک مرورگر استفاده کرده و مودم را توسط یک شبکه یا آدرس IP اختصاص داده شده فراخوانی نماید.

از منوهای (menu) موجود مودم می توان شبکه را نامگذاری کرد، رمز عبور را تنظیم و حتی رمز عبور قبلی را تغییر داد.

بسیاری از تنظیمات دیگر نیز مانند گشودن درگاه های خاص برای بازی ها یا برنامه های کنترل از راه دور در این منو وجود دارد. دیوار آتش (firewall) داخلی به طور معمول برای جلوگیری از دسترسی ترافیک اینترنت ناخواسته به شبکه، استانداردسازی شده است.

ADSL2 نسخه ی سریعتر و جدیدتری از ADSL می باشد. برای ثبات سرمایه گذاری خودمان در آینده ، بهتر است یک مودم ADSL تهیه نماییم که از ADSL2 نیز پشتیبانی می کند.

قیمت ها در این زمینه بسیار متفاوت است اما می توان یک مودم بی سیم ADSL / ADSL2 با کیفیت و QoS و یک آداپتور تلفنی VOIP را با قیمتی در حدود 100 دلار (USD) یا کمتر از آن خریداری نمود.

انتخاب بهترین مودم ADSL

انتخاب بهترین مودم ADSL

مودم های بی سیم باید قابلیت برقراری ارتباط با کارت های شبکه بی سیم در هنگام نصب در رایانه را داشته باشند.